Brrrrr, thuis, maar ook in gedachten nog in Thailand ;-)

30 november 2018 - Bangkok, Thailand

Vandaag is het vrijdag 30 november en waarschijnlijk minder typfouten als de afgelopen maanden. Zit namelijk te schrijven achter mn lptop en niet meer achter mn telefoonschermpje.

Toch wel leuk om te zien hoe snel nieuwe ervaringen ' gewoon' worden. Het treinstation in Chang Mai was erg overzichtelijk en ik was er al rond half 5 terwijl de trein echt pas om 6 uur zou vertrekken. Wat te doen? 1,5 uur met mn rugzak lopen, nou eigenlijk niet erg handig. Gelukkig kwam ik erachter dat ik mn tas al in de trein kon zetten en daarna lekker rondlopen en genieten. Lekker nog een hot Latte gehaald en bijna gestruikeld. Was teveel aan het rondkijken en bijna vergeten dat hier in Thailand niets gelijk loopt. In het restaurant waren 3 niveaus in de vloer en die van 5cm verschil had ik niet gezien, oops. Ging gelukkig goed en geen koffie verspild.

Ik denk dat het station hier 1 van de schoonste plekken in Thailand is. Gewoon leuk om te zien. Ook weer allemaal beelden en een aparte ruimte voor de monniken. erg overzichtelijk en gedisciplineerd. Voorafgaand aan het treinvertrek komt het personeel bij elkaar, staat op een rijtje en neemt de laatste instructies door. Om half 6 ben ik met een 2e bak koffie de trein ingegaan en lekker alles verder bekeken. Nu helaas wel koffie verspild, had het deksel niet goed erop gedaan, dus kon mn reserveshirt aantrekken. om 6 uur vertrok de trein en kon ik met mn overbuurman en gangpadbuurman kennis maken. Beide niet Thai, dus was er een gesprek mogelijk. Nou een tijdje heb ik mn muziek gepakt (had ik weer gevonden in mn rugzak met herpakken) en lekker met de oogjes genieten van muziek die ik minstens 10 jaar geleden erop had gezet. Rond een uur of 9 / half 10 hebben we de bedden laten klaarmaken en kon ik in het onderbedje lekker languit (het was allemaal niet zo groot, weet je nog, dus een beetje schuin liggen weer). Op het moment dat ik bijna in slaap viel kwam er een groep fransen binnen (gedurende de rit stopt hij ongeveer 20 a 30 keer op tussenstations) en die moesten hun reputatie waar maken!!! Ze waren luid, aanwezig en moesten eerst nog wat te eten hebben. Grmblll, ze vergeten meestal dat er ook nog anderen als zijzelf ergens zijn. Net als chinezen. Maar ach, dat hoort ook bij de ervaring, haha. Na enige tijd ben ik toch in slaap gevallen en maar 3 keer ofzo wakker geweest totdat rond 5 uur in de ochtend de bedden weer opgeklapt werden. We kwamen maar 10 minuten te laat aan (op een reis van ongeveer 13 uur), dus dat veel mee. Dit keer mn chauffeur direct gevonden en naar mn hotel gebracht. Gelukkig kon ik direct inchecken toen ik rond 8 uur arriveerde en naar mn kamer, ff opfrissen. 10 voor 9 kreeg ik een belletje en op naar WFFT, hiephoi.

Ik heb een goede beslissing genomen om mn laatste dag in Thailand naar WFFT te gaan. Rond half 12 kwam ik aan en daar kwam ik gelijk de eerste vrijwilliger tegen. In tranen? Nee, niet vanwege mij, maar vanwege een gesprek met het management wat niet helemaal goed was gegaan. Deze vrijwilligster heeft een opleiding in dierenwelzijn en had de afgelopen weken een aantal notities gemaakt ter verbetering en wilde dit bespreken. De details zijn niet zo belangrijk, maar het gesprek liep niet zoals het hoort, maar heel erg in de verdediging en aanval naar de vrijwilliger. Dat heeft haar doen besluiten om toch eerder weg te gaan. Ik was blij dat ik haar kon steunen. De andere contacten met Lotte, Fifa, Gabby, Thuy, Luca, Amy, Amy, Jenny, Jess, Nanna and Cally (en even gedag gezegd tegen Nicholas, zoon van een vriendin/collega die dankzij/ondanks mijn informatie daar ook naartoe is gegaan, lol) waren top. Ik had ook nog wat cadeautjes, en spullen die ik niet meer nodig had, meegenomen die zeer op prijs werden gesteld. Het mooiste was echter ff bijkletsen alsof we elkaar geen 3,5 week niet gezien hadden. Om 7 uur in de avond was het helaas weer voorbij. Vorige keer had ik toch wat traantjes in de taxi, maar nu ben ik weggegaan met een voldaan gevoel. Toch weer nieuwe vrienden erbij!

Terug in het hotel toch nog even naar de 7 eleven en bananenmelk gehaald. een lekker drankje om de vakantie mee af te sluiten. Toen lekker mn bedje in en donderdag 9 uur Thaise tijd naar het vliegveld. Inchecken ging soepel en nog wat cadeautjes gekocht. Kwam er wel achter dat buiten het vliegveld de dingen toch een stuk goedkoper zijn. Sigaretten in de 7 eleven zijn 60 Baht en op het vliegveld 72 Baht?! Ben het vliegtuig ingegaan met ongeveer 40 Baht, 1 briefje van 100 Baht (heb ik gevonden dus bewaar ik voor het geluk, haha) en een briefje van 10.000 Kip (is ongeveer 1 euro en is voor mn neefje), oh ja en nog 16 euro die 2 maanden meegereisd zijn. De terugreis is het vliegtuig was wat minder als heen. Nu moest ik mn leuning delen met een reiziger in de middenstoel en die nam nogal wat ruimte in. Ach ja. Op Schiphol stonden mn ouders met een warme jas en het viel me eigenlijk wel mee, de buitentemperatuur.

Thuis stond lekker de kachel aan een ff bijgekletst en de cadeautjes gegeven. Rond half 11 in de avond gingen ze er vandoor en heb ik nog wat opgeruimd. Vannacht nog even opgestaan om mn winterdekbed te pakken. Kreeg geen warme voeten. Dus vannacht lekker als een ijsbeer ingepakt geslapen en vanochtend keek ik naar buiten en was toch even een teleurstelling, haha. Blaadjes van de bomen, bewolkte lucht en een hoop deuren weer in huis. Wel weer mn eigen koffie en een hoop mooie herinneringen.

Zometeen de wasmachine weer laten draaien en de boel weer allemaal zijn eigen plekje geven. Hier eindigt te blog en ik zou zeggen, tot de volgende keer weer helemaal in levende lijve (volgende week nog vrij, maar denk dat ik al wel ff op kantoor een goede bak koffie bij Iris ga halen, oh ja en mn wachtwoord verloopt over 11 dagen, dus dat moet ook nog ff, haha)

1. Yvonne:
    30 november 2018
    Welkom terug, hier ook never a dull moment...
  2. Rudi:
    30 november 2018
    Welkom thuis! Gelukkig een zonnetje vandaag; dat helpt :-)
  3. Patricia vd Boogaard:
    30 november 2018
    Welkom thuis!! Enne super leuk om je verhalen te lezen!!!
  4. Els Toepoel:
    Welkom.thuis
  5. Hilde Wiegerinck:
    30 november 2018
    Welkom terug. Leuk leesvoer elke keer!!