Klimmen, beloning en nu onder de plu

9 november 2018 - Luang Prabang, Laos

Donderdag een redelijk relaxte dag. Om half 5 moest ik klaar staan om de monniken eten te geven. Dat is een vast ritueel iedere ochtend en zij mogen maar 1 keer per dag eten. Daarna om half 7 ontbijt en om 7 uur weer in de auto. Wel weer veel rijden, maar dat hoort er hier waarschijnlijk bij. We begonnen na de autorit rond 11 uur aan een berg. Ik dacht dat we alles moesten wandelen, maar voor niveau 1 tot en met 3 gingen we met ee trekker. 2 aan de voorkant en 2 aan de achterkant voor balans. Leek een beetje op een achtbaan met de steile hellingen, zeker bij het weer naar beneden gaan. Niveau 4 en 5 werd lopen, nou ja, hijgen. 800 meter omhoog, maar dan had je ook een heel mooi uitzicht. Eten geven aan de monniken bracht ook nog geluk voor mij, vond een briefje van 100 Baht. Pech voor iemand anders.
Na de berg, hop weer de auto in, naar een groot meer en daar op een raft het water op, eten mee en dan lekker relaxen. Was eerst van plan om te gaan zwemmen, maar voorzag enige problemen om weer op de raft terug te komen, haha, dus alleen de pootjes in het water gehad. We hebben ongeveer 3 uurtjes weinig tot niets gedaan. Ook wel even lekker. Daarna.werden we naar ons hotel in Loei gebracht. Naast het hotel zat een restauramt met een menukaart in het Thais. Gelukkig is Oradi thais, dus zij kon helpen met verduidelijken. Na het eten op mijn balkonnetje (kamer begane grond, duh, net als thuis, nou ja, ongeveer) geluisterd naar de muziek bij de buren (restaurant) en zelfs Santa Claus was comming home.
Dit keer heel erg goed geslapen en vanochtend zijn we bij het busstation afgezet voor de toeristenbus naar Laos. 11 uur onderweg. Paar kleine pauzes en bij de grens moesten de medepassagiers wachten totdat wij Hollanders ons visum hadden. Allemaal weer papierwerk, zucht, maar wel weer een mooie sticker in mn paspoort.
Aangekomen in Luang Prabang hebben we een tuk tuk genomen, en ik had even wat pech. De chauffeur kende alleen de oude locatie van mijn guesthouse en ik kwam dus uit op een andere plek als gererveerd. Tja en toen, ik heb wat mensen aangehouden en bij een restaurant konden ze me helpen aan het juiste adres in de juiste taal (Laos en engels) opgescreven. Toen naar de hoofdweg en een nieuwe taxi aangehouden en nu zit op het juiste adres, onder een parapluutje, te roken en te schrijven. Ik blijf hier tot en met 13 november en dan ga ik per boot weer afzakken naar Thailand. Ben ik wel een stuk minder rijk. Hier in Laos betalen ze met 'Kip' en 10000 is ongeveer 1 euro. Wow.

1. Marijke Smit:
    11 november 2018
    Weer een mooi verhaal! Ik moet zeggen dat het wel een groot avontuur is.....respect voor jou en alle anderen.De foto's zijn ook heel mooi.Prachtige uitzicht en leuke sfeerbeelden.