Chang Mai

19 november 2018 - Chiang Mai, Thailand

De 2e dag in Chang Mai was inderdaad lekker ontspannen. Ik ben de oude stad gaan ontdekken. Gelukkig is deze vrij overzichtelijk. Ook weer een hoop tempels (ruim 100 in het oude centrum) en eerlijk gezegd heb ik dat nu wel zo'n beetje gezien. Nu meer op zoek of eigenlijk naar andere dingen aan het kijken. Zo ben ik naar het Koningsplein gelopen en terug via de ring om het oude ventrum heen langs het water en diverse poorten. Overal hangen al lampions voor de 22e. De regio staat bekend o.a. om zijn koffie en die is inderdaad lekker. Wel als cappuccino of latte, want zwart toch maar niet. Halverwege de middag was ik terug en heb ik inderdaad in mn badpak bij het zwembad gezeten, maar had eigenlijk geen zin om te zwemmen. Wel lekker mn boekje gelezen.
Eergister ben ik op zoek gegaan naar een koffielocatie in een tuin. Dat was ik ergens tegengekomen. Het lukte me niet om er direct heen te lopen, maar wel bijna in 1 keer. Het was echt de moeite waard. Een hele ontspannen plek met goede cappuccino. Daar heb ik me wel even vermaakt. In de avond kwam ik erachter dat er een andere oud vrijwilliger ook hier zat en hebben we voor de avond erna afgespoken om even bij te kletsen. Verder kwam er een communicatie voutje naar voren. Mijn tour van zondag gaf aan dat ik naar Chang Rai zou gaan na de Longnecks, maar ik moest gewoon terig naar mn hotel in Chang Mai. Na enig telefonisch contact is dat rechtgezet. In de avond ben ik de hele zaterdagavondmarkt afgelopen. Ruim 2 km heen, en weer terug. Hele leuke dingen gezien, ook de schorpioenen op stokjes, maar daar heb ik alleen een foto van gemaakt, haha.
Gisteren had ik door de rechtgezette miscommunicatoe een privetour. Alleen dus met een eigen chauffeur; Mickey. Hij had bijna een blauw oog gekregen als hij me nog vaker had vastgepakt. Hij was wel aardog maar ook erg contactgevoelig, grmbll. We hebben eerst een vlindertuin met orchideeënkwekerij bezocht, daarna een poopoofactory, nou ja een locatoe waar ze uilefgen dat ze met olifantenpoep papier maakten. Iedere stap werd uitgelgd. Heel leuk. Toen naar de Longnecks. Dat was een beetje een teleurstellende ervaring. Ze zijn vanuit Birma gevlucht en kunnen alleen op deze ene plek wonen en zijn afhankelijk voor hun inkomen van toeristen. Ze kunnen niet reizen door Thailand en geen opleiding volgen. Als ze bijvoorbeeld naar het ziekenhuis moeten, dan moeten ze schriftelijke toestemming hebben. De grond waar ze op wonen is van een Thai en daar betalen ze aan. Zucht.
Na deze leerzame ervaring op naar de olifanten. Mickey vroeg nog wat ik vond van olifanten aan de ketting en een tijgertempel. Ja helemaal niets natuurlijk!!!! Aangekomen bij de locatoe waren er 5 olifanten die redelijk vrij konden rondlopen en 'werken' om de beurt. Goed naar de poten en het gedrag gekeken, en ja volgens mij was dit 1 van de betere locaties. Na het eten 'geven', zijn we ook het water ingegaan om de olifant te wassen. Dat was toch wel errig leuk.
In de middag met diverse mensen ff gekletst via Whatsapp. Mijn neefje wil graag een blauwe olifantenknuffel ( want grijs zie je ze eigenlijk niet), oke, op zoek naar. In de avond op zoek naar de afgesproken eetlocatie en dat was vlakbij de zondagavondmarkt. Hier ben ik maar een stukje op gegaan, want deze was veel drukker en chaotischer dan die van zaterdag. De eettent waar we afgesproken hadden was vol, 40 minuten wachten. Dus zijn we verder gaan zoeken. Zat keus. Met zn 3en lekker gegeten en wat gedronken. Tja en toen weer naar mijn hotel. Met een half uurtje lopen, en direct in de goede richting en nog even de markt gekruisd was ik weer thuis.
Vandaag naar Doi Ithanon, de hoogste berg in Thailand. Onderdeel van het programma waren 2 watervallen (40 en 80 meter hoog), een dorpje, een hele mooie tuin met veel Hortensia's, 2 pagodes en het hoogste punt. Weer veel trappen, grmbll, maar bij de vrouwrlijke pagode deed de roltrap het en ja ik gunde mijzelf dat stukje techniek, haha. Was weer een mooie dag en morgenochtend met de bus naar Pai.

1. Marijke Smit:
    19 november 2018
    Volgens mij is het moeilijk om op sommige lokaties het welzijn van dieren te bespreken.Goed dat je er niet in mee bent gegaan, wij, toeristen , kunnen het verschil maken, alleen niet snel genoeg naar mijn mening.Lijkt mij soms heel confronterend en frustrerend. Gelukkig verkeer jij het meeste in de "goede hoek"!
  2. Patricia vd Boogaard:
    19 november 2018
    Wat een leuk verhaal Sas! Had toch wel verwacht van jou dat je een schorpioen op stokje zou eten 😜!
    Super mooie foto’s ook trouwens!!
  3. Inge:
    21 november 2018
    De hele reeks in 1 keer gelezen. Mooi werk wat je hebt gedaan! Respect. Verder hebben we onze voetstappen op heel wat dezelfde plekken achtergelaten, grappig!
    Ik ben er nu ook klaar voor. Morgen vertrek ik via Bangkok naar Chiang Mai. Ik zie je maandag!