Mae Hong Son

26 november 2018 - Mae Hong Son, Thailand

Aangekomen bij het busstation, na een paar uur in de minivan, ben ik met de tuktuk naar mn resort gegaan. Deze ligt erg rustig net buiten het centrum. Gelukkig hebben we maps en kreeg ik een beetje een beeld van de omgeving.
Bij de receptie gevraagd naar wat er te doen was, buiten de tempels enzo. Nou dat was nie zoveel. Ja een visgrot en ze kon dat wel regelen met een privechauffeur. Nou oke. Graag voor de zondag rond 10 uur, want dan kon ik er ook lunchen. Oke geregeld. Voor 800 Baht.
Dat was gepland. Nu nog de vrijdag verder invullen en de zaterdag. Vrijdagmiddag ben ik gaan rondwandelen en eind van de middag kwam ik een tentje tegen waar ze ook schnitzel serveerde. Nou dat is weer eens wat anders en ik moet zeggen, het was een lekkere schnitzel.
Op zaterdag was ik helaas vroeg op. Het resort wordt voornamelijk door doorreizigers gebruikt. Ik ben de enige 'vaste gast' en deze van vrijdagavond waren erg aanwezig, ahum. Oke, vroeg wakker, toch laat ontbeten en rond 11 uur een koffietent gaan zoeken, Gevonden en geluncht. Weer terug naar het resort en in de avond naar de nightmarket. In ene keer goed gelopen. Hier in Mae Hong Son is het tegenovergesteld van Pai. Juist heel weinig buitenlandse toeristen, wel veel Thai en ook weinig engels op de kaart. En een heel stuk rustiger. Na de avondmarkt via een andere route weer naar mn bedje. Beide routes waren ongeveer 20 minuten lopen, maar op de terugweg even langs de 7-eleven, bananenmelk gehaald.
Zondag op mn gemak wakker geworden en rond 10 uur werd ik opgehaald. Nou dat is een dagje met iets meer dan de visgrot geworden. Ook nog een waterval, niet teveel treden en een hele mooi, een lokaal dorp met weer een stam, een dam met daarnaast een dorpje. Hier gingen we lunchen. Nou gelukkig heb ik handen en voeten en was er een Thais meisje (toerist) die een beetje kon helpen, anders.... De gebakken rijst smaakte gelukkig goed. Toen weer door naar een van de locaties van de koning. Allerlei pracht en praal, maar ook schapen en andere dieren. En stijle wegen en veel mooi groene, en mooie uitzichten. Daarna weer door naar een Chinees dorp. Daar toch maar eerst rond een uur of 2 een kop koffie besteld. Dit dorp ligt ongeveer 12 km van de grens met Myanmar (Birma). Mijn gids heeft me met de auto naar de grens gebracht en ik mocht even de grens oversteken. Geen stempel, maar wel foto's als bewijs, haha. Weer een land erbij.
Op de terugweg hoefde ik niet bij de modderspa te gaan kijken. Toch geen tijd om er lekker in te baden. We zijn nog wel naar een bamboebrug naar een tempel gegaan. Daar genoten van alle thaise toeristen en de selfies. Dit was de laatste stop en toen weer yerug naar het resort en afrekenen. Kwam uieindelijk neer op 1800 Baht (inclusief 300 Baht benzine). Als je het omrekent nog geen geld, maar wel ietsje meer dan verwacht. Heb ik natuurlijk wel ook heel veel voor gezien.
In de avond gegeten op de avondmarkt en nu aan het wachten totdat ik weer naar het busstation gebracjt kan worden. Terug naar Chang Mai en vanavond eten met me nicht bij Cooking Love. Dit restaurant is erg populair en vorige week toen ik ging eten met een andere oud-vrijwilliger zat het helemaal vol en hebben we ergens anders moeten eten. We zullen zien.