Laatste avond bij WFFT

3 november 2018 - Wildlife Friends Foundation Thailand (WFFT), Thailand

Mijn laatste avond bij WFFT...en ze draaien zielige liedjes..ik ben blij dat de rest van de reis vastligt, want anders zou ik misschien zelfs langer blijven. Ja, het is hard werken, lange dagen en na werk een koude douche. Veel muskietenplekken en geen enkel werkshirt blijft ook maar eebn beetje schoon. Toch heb ik het goed naar mijn zin gehad de afgelopen weken. Vanmiddag vroeg Fifa wanneer Luca (een andere vrijwilliger die morgen weggaat) en ik weer terug zouden zijn. Dat voelde goed, wij zagen het als een compliment. Als antwoord gaf ik, dat als ik terug zou komen, dit over 2 a 3 jaar zou zijn. Moet dan tenslotte weer vakantie uren sparen. Zij voorspelde dat ik in Juli volgend jaar weer terug zou zijn. Ik denk dat ze hier op gaat verliezen.
Afgelopen woensdag en donderdag eindelijk met olifanten gewerkt, zie de foto's en de video voor bewijs. In het filmpje doe ik de vliegendans, want ongelofelijk hoeveel vliegen er hoer zijn en alleen door bewegen hou je ze een beetje weg. Het is erg imposant om met een olifant te wandelen. Je lokt ze met stukjes fruit die je in de slurf legt, achter je aan. Als het goed gaat tenminste. Op woensdag liepen we met 1 van de olifanten buiten op de weg (de olifanten hier in Center lopen 2x per dag een stuk) en ze is bang van koeien. Dat bleek, opeens keerde ze om en ging even rennend weg. De Mahoet (olifantenbegeleider) moest er rennend achteraan en eigenlijk wilde ze niet terug naar haar veld. Gelukkig toch gelukt, maar ze was echt even van slag. Donderdag ging de andere olifant achter Nicole aan (vrijwilliger). We waren etensresten aan het opruimen, dat doe je nabij de olifant, en ze dacht waarschijnlijk dat haar eten gejat werd en ging er even wat aan doen. Nicole had het in de gaten en ging maar even onder het hek door.
Eten klaar maken bij de olifanten is ook iets anders als de afgelopen weken. Voor de olifanten worden autobanden gevuld en bananenballen, ongeveer net zo groot als een kokosnoot. Eerst bananen pellen (dit lukt al best wel snel, veel ervaring opgedaan), dan de bananen fijn persen tussen je vingers door, daarna een soort van meel en als laatste brokken er doorheen mixen. Het is bijna hetzelfde als beslag maken, haha. Verder is het veel bukken; oud voer oprapen en hun poep is ook iets groter als de andere dieren, zucht. Nu weet ik wel dat ik Wildlife het leukst vindt. Meer afwisseling, meer structuur en meer teamgevoel over de hele breedte.
Vandaag toch maar vroeg opgestaan op mn vrije dag, zodat ik na het ontbijt eindelijk een s rond kon gaan lopen in de koele ochtend (27 graden) en met met gewone camera fot's van de diverse dieren kon maken. Na de fotoronde lekker gekletst.met diverse mensen en na de lunch nog wat foto's gemaakt van het eten klaarmaken en ook even geholpen met het lossen van de Foodtruck en daarna Anne geholpen met eten klaar maken voor de Languis. Zij stond namelijk alleen. In de namiddag heb ik 90procent van mijn rugzak weer ingepakt en mijn benen een scheerbeurtje gegeven. Het inpakken ging makkelijker, want mn werkkleding en werkschoenen blijven mooi hier. Morgen na het ontbijt is jet tijd voor het 2e deel van mn reis. Tot de volgende keer weer.

1. Patricia vd Boogaard:
    3 november 2018
    Jeetje Sas wat gaaf zeg! Wat een pracht beest! Super leuk om he verhalen te lezen en de foto’s te zien.
  2. Hilde Wiegerinck:
    3 november 2018
    Mooi!! Heel veel plezier met de rest van je reis!!!
  3. Yvon:
    5 november 2018
    Hoi Saskia, Je hebt heel erg je best gedaan, nu mag je "echt" met vakantie. Geniet ze!! Groet Yvon